Dersin Adı | Mikroelektronik Aygıtlar ve Devreler |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EEE 232 | Bahar | 2 | 2 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) |
| ||||||||
Dersin Dili | İngilizce | ||||||||
Dersin Türü | Zorunlu | ||||||||
Dersin Düzeyi | Lisans | ||||||||
Dersin Veriliş Şekli | - | ||||||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | |||||||||
Dersin Koordinatörü | |||||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | |||||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı ilk aşamada yarıiletken devre elemanlarından pn eklem diyodu, BJT ve MOS transistörlerin temel kuramını vermektir. Daha sonra bunların modelleri ve modellerdeki kısıtlar tartışılacaktır. Diyot devrelerinin, basit BJT ve MOSFET yükselteçlerinin tasarımı ve analizi yapılacaktır. Elektronik devrelerin simülasyonu için PSPICE kullanılacaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Yariletkenlerle ilgili temel kavramlar. pn eklem diyodunun, BJT ve MOSFET tranzistörlerin fiziği, karakteristikleri ve modelleri. Diyot devreleri. Tranzistörleri öngerilimleme.Basit tranzistör yükselteçlerinin analizi ve tasarımı. Gerilim düzenleyiciler. PSPICE ile devre benzetimi |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | Elektroniğe giriş önsöz |
2 | Yarıiletkenler, sürükleme ve yayılım akımları, pn eklem diyotu, Ideal diyot, Bariyer voltajlı Ideal Diyot, Zener Diyotu, farklı diyotlar | Bölüm 1.1.1-1.1.4, 1.2.1-1.2.5, 1.5.1-1.5.5. |
3 | Diyot Modelleri, Sinusoidal analiz, küçük işaret eşdeğer devreleri | Bölüm 1.3.1-1.3.4, 1.4.1-1.4.2. |
4 | Yarım ve tam dalga doğrultmaçları, Filtreler, Kırışıklık voltajı, voltaj ikileme devresi, Zener Diyot Devreleri | Bölüm 2.1.1-2.1.5, 2.2.1-2.2.2. |
5 | Kırpıcılar, kaydırıcılar, çoklu diyot devreleri, fotodiyot devresi, ışık yayan diyot devresi | Bölüm 2.3.1 2.3.2 2.4.1, 2.5.1 2.5.2. |
6 | BJT yapısı, npn and pnn transistör, IV karakteri, Transistör sembolleri, | Bölüm 5.1.1-5.1.5 |
7 | Transistör devrelerinin DA analizi, yük eğrileri ve operasyon modları, voltaj aktarım karakterleri | Bölüm 5.2 |
8 | Temel transistor uygulamaları ve BJT önbeslemesi | Bölüm 5.3 5.4 |
9 | İki kutuplu lineer yükselteç | Bölüm 6.2.1-6.2.4 |
10 | Ortak yayıcı yükselteçleri, ortak toplayıcı yükselteçleri, ortak taban yükselteçleri | Bölüm 6.4.1-6.4.3 6.5, 6.6, 6.7 |
11 | Çok aşamalı Yükselteçler | Bölüm 6.9 |
12 | MOS transistör yapısı, nkanal ve pkanal MOSFET, IV karakteri, Transistör Sembolleri, İdeal olmayan IV karakteri | Bölüm 3.1.1-3.1.10. |
13 | Ortak Kaynak Yükselteç devresi, yük eğrisi ve operasyon modları, genel MOSFET biçimleri DA analizi | Bölüm 3.2.1-3.2.3. 3.3 |
14 | Grafiksel Analiz, Yük Eğrileri ve Küçük işaret model ve parametreleri | Bölüm 4.1.1-4.1.2. |
15 | Temel Yükselteç Transistör Biçimleri | Bölüm 4.3.1- 4.3.3., 4.4, 4.5, 4.6 |
16 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | Donald Neamen, Microelectronics: Circuit Analysis and Design, McGraw Hill, 2007 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | A. S. Sedra and K. C. Smith, Microelectronic Circuits – Circuit Analysis and Design, Oxford Press, 2009 |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | 1 | 30 |
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | - | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | 1 | 10 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 25 |
Final Sınavı | 1 | 35 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 60 | |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 40 | |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 4 | 64 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | - | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | 1 | 20 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | |
Final Sınavı | 1 | 20 | |
Toplam | 178 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği konularında yeterli bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. | X | ||||
2 | Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | ||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | X | ||||
4 | Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır | X | ||||
5 | Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | X | ||||
6 | Elektrik-Elektronik Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler. | X | ||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. | |||||
8 | Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konularında bilgi sahibidir. | X | ||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir | X | ||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1) | X | ||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest